Kemenag Rilis Jadual Imsakiyah

Rembang – Menjelang Ramadan, jadual imsakiyah merupakan hal yang sangat dinantikan oleh masyarakat. Biasanya, masyarakat berbondong-bondong menuju Kankemenag Kabupaten Rembang meminta jadual ini. Berbagai instansi, lembaga, maupun toko-toko terkemuka juga beramai-ramai menerbitkan jadual ini untuk didistribusikan kepada masyarakat atau pelanggan mereka.

Sebagai agenda tahunan, Kantor Kementerian Agama Kabupaten Rembang juga menerbitkan jadual imsakiyah Ramadan 1438 Hijriyah. Pagi ini, Kepala Kantor Kementerian Agama Kabupaten Rembang secara resmi menandatangani rilis jadual tersebut.

Penyelenggara Syari’ah, Tri Mulyani mengatakan, jadual imsakiyah selama bulan Ramadan ini diterbitkan setiap tahun. Jadual ini diterbitkan bekerja sama dengan Badan Hisab Rukyah (BHR) Kabupaten Rembang. Jadual ini menjadi rujukan bagi masyarakat untuk melaksanakan ibadah puasa selama Ramadhan.

Rencananya, jadual imsakiyah ini akan diedarkan ke masyarakat melalui KUA Kecamatan. “KUA Kecamatan kami minta berkoordinasi dengan masyarakat setempat untuk mengedarkannya. Biasanya musholla dan masjid sangat membutuhkan jadual imsakiyah ini,” kata Tri.

Tri mengatakan, jadual yang diluncurkan berlaku untuk daerah Rembang. Namun khusus untuk daerah yang ketinggiannya mencapai 300 meter lebih, seperti Desa Rakitan, Kecamatan Sluke, maka syuruqnya dikurangi satu menit.

Kami minta masyarakat agar mencocokkan jam dinding atau pun jam tangan dengan GPS, RRI/TVRI minimal empat hari sekali. “GPS memiliki keakuratan waktu. Maka dari itu, masyarakat, utamanya takmir masjid dan musholla agar secara rutin mencocokkan waktu sesuai GPS,” kata Tri Mulyani. – (ss/bd)